استاد معلم: نمادی از نور و راهنمایی در زندگی | The Teacher: A Symbol of Light and Guidance in Life
درخشش معلم در شب تاریک The Teacher s Shine in the Dark Night

شعر استاد معلم از شاپور (دکتر حجتاله سلیمانی) در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ به مناسبت روز معلم در ایران نوشته شده است. این شعر با استفاده از زبان ساده و تصویرسازیهای زیبا، جایگاه والای معلمان را در جامعه و زندگی فردی هر انسان به تصویر میکشد. شعر به پنج زبان مختلف ترجمه شده و مقاله تحلیلی آن به دو زبان فارسی و انگلیسی در دسترس است. The poem The Teacher by Shapur (Dr. Hojat ollah Soleimani) was written on May 1, 2024, in celebration of Teacher's Day in Iran. Using simple language and beautiful imagery, the poem portrays the high status of teachers in society and the personal lives of individuals. The poem has been translated into five different languages, and an analytical article of it is available in both Persian and English.
استاد معلم The Teacher, the Master
استاد معلم
در این تاریکی شب، معلم چون چراغ است
چراغ شب به ظلمت،معلم نور ماه است
معلم رهنما هست، معلم ماندگار است
معلم آسمان است، معلم نور راه است
معلم چون بنفشه، به غایت دلپذیر است
معلم چون شکوفه، گل سرخ و سفید است
معلم چون رسول است، پیام آور به دانش
معلم چون پدر، دلسوز، حامی، رهگشا هست
بیاموز از طبیعت، بیاموز از گلستان
بیاموز از معلم، معلم روح و جان است
تو ای استاد عالی، شب و روزت مبارک
شبت چون روز روشن، مبارک باد روزت
بدان قدر تعلم، که آن ایثار جان است
بدان شاپور، جانا! معلم روزگار است.
شعر از شاپور (دکتر حجت اله سلیمانی)
سردبیر مجله ندای ایثار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
The Teacher, the Master
In the darkness of the night, the teacher is a glowing light,
A lamp within the shadows, the teacher is the moon so bright.
A guide upon the journey, the teacher ever stays,
A beacon in the heavens, a light that shows the way.
Like violets in the meadow, how pleasant is the sight,
Like blossoms red and snowy white, the teacher is delight.
A prophet of pure knowledge, a bearer of the truth,
A caring soul, a guiding hand, like a father from our youth.
Learn from nature’s wisdom, from gardens pure and grand,
Learn from every teacher—soul and spirit in their hand.
O noble master, may your days and nights be blessed,
May your nights shine like daylight, in beauty manifest.
Know well the worth of learning—its sacrifice is grand,
Know this, dear Shapur! A teacher shapes the age.
Dr. Hojat ollah Soleimani (Shapur)
Faculty Member and Editor-in-Chief,Neday-e IsarMagazine,
Tehran University of Medical Sciences
Written on May 1, 2024 – Teacher's Day in Iran
Le Professeur, le Maître
Dans l'obscurité de la nuit, le professeur est une lumière,
Une lampe dans l’ombre, la lune qui nous éclaire.
Guide sur le chemin, le professeur reste toujours,
Un phare dans le ciel, qui montre les détours.
Comme la violette des champs, il charme doucement,
Comme les fleurs rouges et blanches, il est ravissement.
Prophète du savoir, porteur de vérité,
Comme un père attentif, il est source de bonté.
Apprends de la nature, des jardins éclatants,
Apprends de chaque maître – l’âme en leur enseignement.
Ô noble maître, que tes jours soient bénis,
Et que tes nuits brillent comme un jour infini.
Sache que le savoir est un noble sacrifice,
Sache, cher Shapur ! le professeur façonne l’époque.
Dr. Hojat ollah Soleimani (Shapur)
Professeur et rédacteur en chef de la revueNeday-e Isar,
Université des Sciences Médicales de Téhéran
Écrit le 1er mai 2024 – Journée des enseignants en Iran
итель, Мастер
В темноте ночи учитель — светящийся огонь,
Фонарь в тени, учитель — это яркая луна.
Проводник на пути, учитель всегда рядом,
Маяк на небесах, светящий путь.
Как фиалка в поле, он приятен на вид,
Как красные и белые цветы, учитель — это радость.
Пророк знаний, носитель истины,
Как заботливый отец, он источник доброты.
Учись у природы, в саду красоты,
Учись у каждого учителя — душа в их учении.
О, благородный учитель, пусть твои дни будут благословенны,
И пусть твои ночи сияют, как день.
Знай, что знания — это благородная жертва,
Знай, дорогой Шапур! Учитель формирует эпоху.
Д-р Ходжатолла Сулеймани (Шапур)
Профессор и главный редактор журналаNeday-e Isar,
Тегеранский университет медицинских наук
Написано 1 мая 2024 года — День учителя в Иране
教师,导师
在夜晚的黑暗中,教师是闪亮的光,
在阴影中的灯,教师是明亮的月亮。
他是旅途中的向导,教师永远伴随,
天上的灯塔,指引我们前进的光。
像田野中的紫罗兰,他是如此宜人,
像红白相间的花朵,教师是令人愉悦的存在。
知识的先知,真理的传播者,
像一位慈父,他是关怀与善良的源泉。
从大自然中学习,从美丽的花园中汲取智慧,
从每一位教师那里学习——他们的教诲是灵魂与精神。
哦,尊敬的老师,愿你的日子和夜晚都被祝福,
愿你的夜晚如白昼般明亮。
知道知识是伟大的牺牲,
亲爱的Shapur,教师塑造了时代。
Dr. Hojat ollah Soleimani (Shapur)
《Neday-e Isar》杂志的教授和主编
德黑兰医科大学
写于2024年5月1日—伊朗教师节
المعلم، الأستاذ
فی ظلمة اللیل، المعلم هو النور المتألق،
کالمصباح فی الظلال، المعلم هو القمر المضیء.
المعلم مرشد فی الطریق، یبقى دائمًا،
کمنارة فی السماء، یهدی الطریق.
مثل زهرة البنفسج فی الحقل، هو لطیف للغایة،
مثل الأزهار الحمراء والبیضاء، المعلم هو البهجة.
نبی للعلم، حامل للحق،
کأب حنون، هو مصدر للرحمة.
تعلم من حکمة الطبیعة، من حدائق جمیلة،
تعلم من کل معلم — الروح فی تعلیمه.
یا معلم النبیل، لتکن أیامک ولیالیک مبارکة،
ولتتألق لیالیک کالیوم.
اعلم أن العلم هو تضحیات عظیمة،
اعلم، یا شابور! أن المعلم یصنع الزمان.
الدکتور حجت الله سلیمانی (شاپور)
أستاذ ورئیس تحریر مجلةنداء الإیثار،
جامعة طهران للعلوم الطبیة
کتب فی 1 مایو 2024 - یوم المعلم فی إیران
الترجمة إلى العربیة بواسطة Navid
عنوان: تحلیل شعر "معلم" از شاپور (دکتر حجت اله سلیمانی)
چکیده:
شعر "معلم" از شاپور (دکتر حجت اله سلیمانی) که در تاریخ 11 اردیبهشت 1403 به مناسبت روز معلم در ایران سروده شده است، به ویژگیها و مقام والا و معنوی معلمان پرداخته و اهمیت آموزش و پرورش را در شکلدهی به جامعه و فرد تبیین میکند. این شعر در قالبی ساده و سرشار از استعارهها و تصاویر زیبا، نقش معلم را نه تنها در تعلیم و تعلم، بلکه در هدایت روحی و اخلاقی دانشآموزان به تصویر کشیده است. با تحلیل عناصر زبانی، تصویری و نمادین در این شعر، میتوان به درک عمیقتری از تأثیرات مثبت معلم در شکوفایی شخصیت فردی و اجتماعی دست یافت.
کلیدواژهها: شعر معلم، شاپور، تحلیل شعر، تعلیم و تربیت، نقاشی زبانی، روز معلم، استعارهها
مقدمه:
در فرهنگهای مختلف، معلم نه تنها فردی است که به انتقال علم میپردازد بلکه به عنوان راهنما و هدایتگر روح و شخصیت انسانها نیز شناخته میشود. در شعر "معلم"، شاپور (دکتر حجت اله سلیمانی) با استفاده از زبان ساده و استعارههای جذاب، به مقام و منزلت معلم اشاره میکند و تأثیرات بلندمدت آموزش و تربیت را در زندگی فردی و اجتماعی نشان میدهد. این مقاله با هدف تحلیل ساختار شعری و درک مفاهیم عمیق موجود در این اثر، به بررسی عناصر مختلف شعر "معلم" پرداخته و اهمیت آن را در درک نقش معلم در جامعه امروز بررسی میکند.
تحلیل شعر:
- تصویرسازی و استعارهها: شعر "معلم" با استفاده از استعارهها و تصاویر زیبا و شاعرانه، معلم را به عنوان نوری در تاریکی شب، همچون ماه و گلهایی که در طبیعت میرویند، معرفی میکند. این تصویرسازیها نه تنها نشاندهنده روشنایی و هدایت معلم هستند، بلکه به رابطه عاطفی و معنوی میان معلم و شاگرد اشاره دارند. عبارتهایی چون "معلم چون بنفشه" و "معلم چون رسول است" نشاندهنده صفات والای معلم در پرورش روح و جسم دانشآموزان است.
- نقش معلم در رشد فردی و اجتماعی: معلم در این شعر تنها فردی نیست که دانش منتقل میکند بلکه به عنوان الگویی برای رفتار اخلاقی و روحی شناخته میشود. شاعر در مصرعهایی مانند "معلم چون پدر، دلسوز، حامی، رهگشا هست" به جایگاه ویژه معلم در زندگی شاگردان اشاره دارد. این تأکید بر دلسوزی و راهنمایی معلم نشان میدهد که نقش معلم تنها در تدریس علم نیست بلکه در هدایت و تربیت اخلاقی نیز بسیار حیاتی است.
- مفهوم تعلیم و تربیت: در این شعر، تعلیم و تربیت به عنوان یک فرآیند متقابل و مؤثر به تصویر کشیده میشود که به طور همزمان روح و جسم فرد را پرورش میدهد. عبارت "بیاموز از طبیعت، بیاموز از گلستان" میتواند به این معنا باشد که فرد باید از منابع مختلف زندگی یاد بگیرد و آموزههای معلم را در تمامی جنبههای زندگی خود به کار گیرد.
- تأثیر بلندمدت معلم بر فرد و جامعه: در انتهای شعر، شاعر به این نکته میپردازد که معلم به طور عمده تأثیرات عمیقی بر جامعه و زمان خود دارد. مصرع "معلم روزگار است" نشاندهنده آن است که معلمان نه تنها بر نسل خود تأثیر میگذارند بلکه نقش حیاتی در شکلدهی به جامعه و تاریخ ایفا میکنند.
نتیجهگیری:
شعر "معلم" از شاپور (دکتر حجت اله سلیمانی) یک نمونه برجسته از گرامیداشت جایگاه معلمان در جامعه است. این شعر با زبان ساده، استعارههای زیبا و تصاویر هنرمندانه، به نقش حیاتی معلم در تربیت انسانهای دانا و اخلاقی اشاره دارد و تأکید میکند که معلم تنها یک معلم علمی نیست بلکه یک راهنما و مشوق اخلاقی است. این تحلیل نشان داد که شعر "معلم" نه تنها به جنبههای آموزشی، بلکه به ابعاد معنوی و انسانی آموزش نیز میپردازد.
منابع:
- سلیمانی، دکتر حجت اله. شعر معلم. تهران: انتشارات دانششناس، 1403.
- یوسفی، سعید. تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: انتشارات فرزان، 1399.
- نیکفرجام، مصطفی. مفهومشناسی در شعر معاصر. تهران: انتشارات نگاه، 1395.
- سعادتی، رضا. آموزش و پرورش در ایران: یک نگاه انتقادی. تهران: نشر دانشگاهی، 1397.
نوید آگاه
تحلیلگر و محقق در حوزه شعر و ادب فارسی
Title: Analysis of the Poem "The Teacher" by Shapur (Dr. Hojat ollah Soleimani)
Abstract:
The poem "The Teacher" by Shapur (Dr. Hojat ollah Soleimani), written on the occasion of Teacher’s Day in Iran on May 1, 2024, reflects on the noble and spiritual role of teachers. The poem highlights the importance of education and teaching in shaping both individual and societal development. Through simple language, enriched with metaphors and beautiful imagery, the poem portrays the teacher not only as an educator but also as a spiritual and ethical guide. This paper aims to analyze the linguistic, figurative, and symbolic elements within the poem to gain a deeper understanding of the profound impact of teachers in the personal and social growth of students.
Keywords: The Teacher, Shapur, Poetry Analysis, Education, Imagery, Teacher’s Day, Metaphors
Introduction:
In many cultures, the teacher is not just someone who imparts knowledge, but is also regarded as a guide and mentor for both the spirit and character of individuals. In "The Teacher," Shapur (Dr. Hojat ollah Soleimani) uses simple and appealing language to address the high and spiritual status of teachers, and explains the long-term impacts of education on personal and societal growth. This paper aims to explore the structural elements of the poem and better understand its deeper meanings while evaluating the role of the teacher in contemporary society.
Poem Analysis:
- Imagery and Metaphors: The poem "The Teacher" employs metaphors and beautiful imagery to depict the teacher as a light in the darkness of the night, like the moon and blooming flowers. These visual images not only convey the teacher’s role in providing guidance but also highlight the emotional and spiritual relationship between the teacher and the student. Phrases such as "The teacher is like a violet" and "The teacher is like a prophet" point to the virtuous qualities of the teacher in the nurturing of the student’s spirit and intellect.
- The Teacher's Role in Personal and Social Development: In this poem, the teacher is not only someone who imparts knowledge, but is seen as a role model for moral and ethical behavior. The line "The teacher is like a father, caring, supportive, and guiding" emphasizes the teacher’s vital role in shaping both the intellectual and ethical lives of students. This underscores that a teacher’s role is not just about teaching academic subjects, but about offering moral guidance and support.
- The Concept of Education and Nurturing: The poem represents education as a reciprocal and effective process, one that nurtures both the body and soul. The line "Learn from nature, learn from the garden" suggests that individuals should learn from all aspects of life and incorporate the teachings of their teachers into every dimension of their existence.
- The Long-Term Impact of the Teacher on Individuals and Society: At the end of the poem, the poet emphasizes that the teacher has a profound and long-lasting impact on both society and time. The line "The teacher shapes the age" suggests that teachers not only influence their own generation but also play a crucial role in shaping the community and history.
Conclusion:
Shapur’s (Dr. Hojat ollah Soleimani) poem "The Teacher" is a powerful tribute to the esteemed role of teachers in society. With simple language, rich metaphors, and vivid imagery, the poem highlights the teacher's essential role in nurturing the intellectual, moral, and ethical development of individuals. This analysis reveals that the poem addresses not only the educational role of teachers but also their significant contributions to the spiritual and human development of students.
References:
- Soleimani, Dr. Hojat ollah.The Teacher Poem. Tehran: Danesh-Shenas Publications, 2024.
- Yousefi, Saeed.History and Philosophy of Education. Tehran: Farzan Publications, 2019.
- Nikfarjam, Mostafa.Concepts in Contemporary Persian Poetry. Tehran: Negah Publications, 2015.
- Saadati, Reza.Education in Iran: A Critical Perspective. Tehran: University Press, 2018.
Navid Agha
Poetry Analyst and Researcher in Persian Literature
ارسال نظر